BIP » SERWIS » Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2011-04-21 09:53:03
BIP / URZĄD MIASTA IMIELIN / Referaty i samodzielne stanowiska UM / Referat Spraw Obywatelskich / Dowody osobiste

WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO PO RAZ PIERWSZY

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2001 roku Nr 87 poz. 960 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub traty (Dz.U. Nr 47 poz. 384)

Ustawa z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)

Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego

2. Dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające te osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy

3. Odpis skrócony aktu urodzenia

Opłaty
Bez opłaty

Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26

Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni

Sposób załatwienia sprawy
Wydanie dowodu osobistego

Tryb odwoławczy
Nie przysługuje

Informacje dodatkowe
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście, z wyjątkiem

- osoby małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza; w przypadku gdy małoletni ukończył 5 lat wymagana jest jego obecność przy składaniu wniosku,

- osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd, wymagana obecność małoletniego,

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składają rodzice albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza,

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

2. Dowód osobisty odbiera się osobiście, za wyjątkiem:

- dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd,

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającego pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców,

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd,

- dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia, niemającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego, odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd.

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.

 

WYMIANA DOWODU OSOBISTEGO

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2001 roku Nr 87 poz. 960 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub traty (Dz.U. Nr 47 poz. 384)

Ustawa z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)

Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego

2. Dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające te osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy,

3. Stary dowód osobisty (do wglądu)

4. Jeżeli dowód osobisty podlega zmianie z powodu zmiany nazwiska, imienia, daty lub miejsca urodzenia, imion rodziców - do wniosku dołącza się odpis skrócony aktu urodzenia (w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa) lub odpis skrócony aktu małżeństwa.

Uwaga!
Do wniosku nie dołącza się odpisów skróconych aktów stanu cywilnego, jeżeli zostały sporządzone w Urzędzie Stanu Cywilnego w Imielinie.

W przypadku wymiany dowodu osobistego, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a powyższe odpisy były dołączane do poprzedniego wniosku, ponowne złożenie tych dokumentów nie jest wymagane.

Opłaty
Bez opłaty

Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26

Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni

Sposób załatwienia sprawy
Wydanie dowodu osobistego

Tryb odwoławczy
Nie przysługuje

Informacje dodatkowe
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście, z wyjątkiem

- osoby małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza; w przypadku gdy małoletni ukończył 5 lat wymagana jest jego obecność przy składaniu wniosku,

- osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd, wymagana obecność małoletniego,

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składają rodzice albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza,

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

2. Dowód osobisty odbiera się osobiście, za wyjątkiem:

- dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd,

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającego pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców,

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd,

- dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia, niemającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego, odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd.

- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.


UTRATA DOWODU OSOBISTEGO

Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub traty (Dz.U. Nr 112 poz. 1182

Wymagane dokumenty
Brak

Opłaty
Bez opłaty

Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26


Termin załatwienia sprawy
Bezzwłocznie

Sposób załatwienia sprawy
Wydanie zaświadczenia o utracie dowodu osobistego, unieważnienie dowodu osobistego w ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych,

Tryb odwoławczy
Nie przysługuje

Informacje dodatkowe
Zgłoszenie utraty dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd.

Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby

W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.



UNIEWAŻNIENIE DOWODU OSOBISTEGO

 

UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH

 

 

  Zdarzenie powodujące obowiązek unieważnienia dowodu osobistego

  Termin unieważnienia dowodu osobistego

1.Zawiadomienie o utracie, zniszczeniu dowodu osobistego lub przekazanie przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego do urzędu

 z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego

2.Utrata obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu osobistego

 z dniem utraty obywatelstwa polskiego

 3.Zgonu posiadacza dowodu osobistego

 z dniem zgonu

4.Odbiór nowego dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego - jeszcze ważnego

 z dniem odbioru nowego dowodu osobist

5.Zmiana danych , które zamieszcza się w dowodzie osobistym

  po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę, lub

po upływie 4 miesięcy w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą


Unieważnienie dowodu osobistego następuje z urzędu w formie czynności materialno - technicznej w systemie wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.



Dlatego też jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie ( zmiana nazwiska, adresu itd.) nie zostanie złożony w terminach określonych  w pkt. 5 tabeli będzie  "automatycznie" unieważniony  i może narazić posiadacza na zarzut bezprawnego posługiwania się nieważnym dokumentem.

 

 

««« powrót