ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO PRZED KIEROWNIKIEM USC (W FORMIE CYWILNEJ)
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 1964 Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. z
2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
1. Kawaler lub panna przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia (do uzyskania w USCmiejscowości, w której nastąpiło urodzenie)
2. Rozwiedziony lub rozwiedziona przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
b. aktualny odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie
(do uzyskania w USC miejscowości w której został zawarty związek małżeński)
3. Wdowiec lub wdowa przedkładają:
1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
2. odpis skrócony aktu zgonu małżonka ( do uzyskania w USC miejscowości, w której nastąpił zgon współmałżonka)
4. Cudzoziemiec - odpowiednio jak wyżej oraz :
1. zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez właściwy organ w swoim kraju lub przedstawicielstwo dyplomatyczne albo postanowienie polskiego sądu zwalniające od obowiązku przedłożenia zaświadczenia o zdolności prawnej,
2. zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały
( wszystkie dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego)
5. Do wglądu:
1. dokument tożsamości ( jeżeli paszport dodatkowo poświadczenie zameldowania)
2. paszport w przypadku cudzoziemca.
Uwaga!
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo nie składa odpisu skróconego aktu stanu cywilnego, jeżeli został on sporządzony w USC w którym osoba zamierza zawrzeć związek małżeński.
Opłąty
Za sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego
I piętro pokój numer 26
Sposób załatwienia sprawy
1. Przyjęcie dokumentów.
2. Złożenie pisemnych zapewnień przez nupturientów.
3. Ustalenie terminu zawarcia małżeństwa.
4. Sporządzenie aktu małżeństwa.
5. Nowożeńcy w dniu ślubu otrzymują 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu małżeństwa ( podanie o wydanie odpisów jest bezpłatne).
Termin załatwienia sprawy
Bezzwłocznie przyjęcie pisemnych zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego.
Termin oczekiwania na ślub wynosi co najmniej 1 miesiąc od dnia złożenia kompletu dokumentów (małżeństwo nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia złożenia pisemnego zapewnienia, chyba że przemawiają za tym ważne względy).
Tryb odwoławczy
W przypadku odmowy przyjęcia zapewnień o wstąpieniu w związek małżeński, kierownik USC powiadamia na piśmie osoby zainteresowane o przyczynie odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia pisma może zwrócić się z wnioskiem do Sądu Rejonowego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania tych czynności.
Informacje dodatkowe
1. Wszystkie niezbędne dokumenty należy złożyć co najmniej 30 dni przed zawarciem związku małżeńskiego.
2. Mężczyzna i kobieta muszą mieć ukończone 18 lat.
3. Sąd opiekuńczy może zezwolić (z ważnych powodów) na zawarcie związku małżeńskiego kobiecie, która ukończyła lat 16 a nie ma skończonych 18, jeżeli z okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej rodziny. Należy przedłożyć wówczas prawomocne postanowienie sądu zezwalające na zawarcie związku małżeńskiego.
4. Z ważnych przyczyn, istnieje możliwość udzielenia ślubu poza lokalem USC.
ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO PRZED DUCHOWNYM ZE SKUTKAMI CYWILNYMI (ŚLUB KONKORDATOWY)
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. Z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
1 . Kawaler lub panna przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia ( do uzyskania w USC miejscowości, w której nastąpiło urodzenie)
2. Rozwiedziony lub rozwiedziona przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
b. aktualny odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie ( do uzyskania w USC miejscowości, w której został zawarty związek małżeński)
3. Wdowiec lub wdowa przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
b. odpis skrócony aktu zgonu małżonka ( do uzyskania w USC miejscowości, w której nastąpił zgon współmałżonka)
4.Cudzoziemiec - odpowiednio jak wyżej oraz :
a. zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez właściwy organ w swoim kraju lub przedstawicielstwo dyplomatyczne albo postanowienie polskiego sądu zwalniające od obowiązku przedłożenia zaświadczenia o zdolności prawnej,
b. zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały
(wszystkie dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego)
5. Do wglądu:
1. dokument tożsamości ( jeżeli paszport dodatkowo poświadczenie zameldowania),
2. paszport w przypadku cudzoziemca.
Uwaga!
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo nie składa odpisu skróconego aktu stanu cywilnego, jeżeli został on sporządzony w USC w Imielinie i ślub odbędzie się w kościele w Imielinie.
Opłaty
Za sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego
I piętro pokój numer 26.
Sposób załatwienia sprawy
1. Przyjęcie dokumentów.
2. Złożenie pisemnych zapewnień przez nupturientów.
3.Wydanie zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego.
4.Poinformowanie stron o dalszych czynnościach koniecznych do zawarcia związku małżeńskiego.
5. Sporządzenie aktu małżeństwa niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu w którym osoba duchowna dostarczyła zaświadczenie potwierdzające zawarcie małżeństwa.
6. Po 7 dniach od daty ślubu następuje wydanie 3 bezpłatnych odpisów skróconych aktu małżeństwa w USC miejsca zawarcia związku małżeńskiego. Odbiór odpisów osobiście (jeden z małżonków).
Termin załatwienia sprawy
Bezzwłocznie przyjęcie pisemnych zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego.
Sporządzenie aktu małżeństwa niezwłocznie po otrzymaniu zaświadczenia z kościoła.
Tryb odwoławczy
W przypadku odmowy:
- przyjęcia zapewnień o wstąpieniu w związek małżeński,
- wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- sporządzenia aktu małżeństwa, jeżeli duchowny nie przekazał zaświadczenia o zawarciu związku małżeńskiego do USC przed upływem 5 dni od dnia jego zawarcia, kierownik USC powiadamia na piśmie osoby zainteresowane o przyczynie odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia pisma może zwrócić się z wnioskiem do Sądu Rejonowego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania tych czynności.
Informacje dodatkowe
1. Kobieta i mężczyzna muszą mieć ukończone 18 lat.
2. Sąd opiekuńczy może zezwolić (z ważnych powodów) na zawarcie związku małżeńskiego kobiecie, która ukończyła lat 16 a nie ma skończonych 18, jeżeli z okoliczności wynika, że zawarcie związku małżeńskiego będzie zgodne z dobrem założonej rodziny. Należy przedłożyć wówczas prawomocne postanowienie sądu zezwalające na zawarcie związku małżeńskiego.
3. Zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego wydaje USC miejsca zameldowania na pobyt stały jednej z osób zamierzających zawrzeć małżeństwo.
4. Zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego jest ważne przez okres 3 miesięcy od dnia wydania (w dniu ślubu musi być ważne) .
WYDANIE ZEZWOLENIA NA ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO PRZED UPŁYWEM MIESIĘCZNEGO TERMINU OD ZŁOŻENIA PISEMNEGO ZAPEWNIENIA O BRAKU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. Z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
1. Podanie (z uzasadnieniem i wymienieniem ważnego powodu, zaświadczenie lekarskie,inne).
2. Do wglądu: dokumenty tożsamości.
Opłaty
Od decyzji - 39.00 zł.
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego
I piętro pokój numer 26
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Sposób załatwienia sprawy
Wydanie zezwolenia w formie decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje odwołanie, które wnosi się do Wojewody Śląskiego w Katowicach, za pośrednictwem tut. kierownika USC w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ DLA OBYWATELI POLSKICH DO ZAWARCIA ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO ZA GRANICĄ
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. Z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą.
2. Kawaler lub panna przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
3. Rozwiedziony lub rozwiedziona przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
b. aktualny odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie
4. Wdowiec lub wdowa przedkładają:
a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
b. odpis skrócony aktu zgonu małżonka
5. Do wglądu: dokument tożsamości.
Opłaty
Za wydanie zaświadczenia - 38,00 zł.
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego
I piętro pokój numer 26
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Sposób załatwienia sprawy
1. Przyjęcie dokumentów.
2. Przyjęcie pisemnego zapewnienia.
3. Wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą.
Tryb odwoławczy
O odmowie przyjęcia zapewnienia o wstąpieniu w związek małżeński oraz wydania zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą , kierownik USC powiadamia na piśmie osoby zainteresowane, podając przyczynę odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14-tu dni od dnia otrzymania pisma może wystąpić do Sądu Rejonowego w o rozstrzygnięcie , czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania tych czynności.
Informacje dodatkowe
Zaświadczenie wydaje USC miejsca stałego zameldowania wnioskodawcy. Zaświadczenie jest ważne 3 miesiące od daty jego wydania. Mężczyzna lub kobieta muszą mieć ukończone 18 lat.
POWRÓT DO NAZWISKA NOSZONEGO PRZED ZAWARCIEM ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. Z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
1. Wniosek w sprawie powrotu do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego.
2. Odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku zawarcia związku małżeńskiego w tutejszym USC nie wymagany jest odpis aktu małżeństwa ).
3. Prawomocny wyrok sądowy o rozwiązaniu związku małżeńskiego.
4. Do wglądu: dokument tożsamości.
Opłaty
Za przyjęcie oświadczenia - 11,00 zł.
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego
I piętro pokój numer 26
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Sposób załatwienia sprawy
Sporządzenie protokołu przyjęcia oświadczenia osoby rozwiedzionej o powrocie do nazwiska, które nosiła przed zawarciem małżeństwa.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
Informacje dodatkowe
Oświadczenie można złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego w ciągu 3 miesięcy od dnia uprawomocnienia się wyroku rozwodowego.
|