BIP » SERWIS » Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2011-05-31 20:32:35
BIP / URZĄD MIASTA IMIELIN / Referaty i samodzielne stanowiska UM / Referat Spraw Obywatelskich, Urząd Stanu Cywilnego / Działalność gospodarcza

Z dniem 31 marca 2009 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2009 r. Nr 18, poz. 97), które wprowadzają w życie zasadę "jednego okienka" w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z zasadą "jednego okienka" przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi które chcą rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej jednoosobowo albo w formie spółki cywilnej - muszą udać się do organu ewidencyjnego i wypełnić tam wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1.


Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie:

- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,

- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

- zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

 

Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy wniosek dotyczy zmiany danych nieobjętych wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.


Niezależnie od wypełnienia wniosku EDG-1 przedsiębiorca dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego, składając formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA, który może zostać przekazany do ZUS w formie elektronicznej (opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub papierowej (bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub za pośrednictwem poczty). W sytuacji zmiany danych występujących na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA należy dokonać zmiany zgłoszenia do ubezpieczeń.


WNIOSEK EDG-1

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA



POTWIERDZENIE AKTUALNOŚCI WPISU DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ 

 

Podstawa prawna


Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.)

 

Wymagane dokumenty


1. Kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

 

Opłaty


Opłata skarbowa od każdej lub zaczętej strony - 5,00 zł.

 

Miejsce załatwienia sprawy


Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26

 

Termin załatwienia sprawy


Bezzwłocznie

 

Sposób załatwienia sprawy


Potwierdzenie aktualności na przedłożonym dokumencie

 

Tryb odwoławczy


Nie przysługuje

 

Informacje dodatkowe



UDZIELANIE INFORMACJI O PRZEDSIĘBIORCACH 

 

Podstawa prawna


Ustawa z dnia 19.11.1999r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101 poz. 1178 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.)

 

Wymagane dokumenty


1. Podanie (wniosek) o udzielenie informacji

 

Opłaty


Za wydanie zaświadczenie o wpisie lub o braku wpisu do ewidencji - opłata skarbowa - 17,00 zł

 

Miejsce załatwienia sprawy


Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26

 

Termin załatwienia sprawy


Do 14 dni od daty złożenia wniosku

 

Sposób załatwienia sprawy


Wydanie zaświadczenia o przedsiębiorcy.

 

Tryb odwoławczy


Nie przysługuje

 

Informacje dodatkowe


Uzyskanie ustnej informacji o przedsiębiorcy jest bezpłatne.

 



ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ 

 


Podstawa prawna


Ustawa z dnia 19.11.1999r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101 poz. 1178 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 02.07.2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z oóźn. zm.).

 

Wymagane dokumenty


1. Wniosek EDG-1

 

Opłaty


Nie podlega opłacie

 

Miejsce załatwienia sprawy


Referat Spraw Obywatelskich

I piętro pok. 26

 

Termin załatwienia sprawy


Potwierdzenie zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej jest do obioru na następny dzień roboczy.

 

Sposób załatwienia sprawy


Wydanie potwierdzenia zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

 

Tryb odwoławczy


Nie przysługuje

 

Informacje dodatkowe


1. Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy.

2. W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

3. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązana, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;

- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;

- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

4. Przedsiębiorca, który zamierza wznowić wykonywanie zawieszonej działalności jest obowiązany dokonać zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

««« powrót