BIP » SERWIS » Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2012-06-05 12:31:17
BIP / URZĄD MIASTA IMIELIN / Referaty i samodzielne stanowiska UM / Referat Spraw Obywatelskich, Urząd Stanu Cywilnego / Urząd Stanu Cywilnego / Rejestracja małżeństw / Zawarcie związku małżeńskiego przed kierownikiem USC

 

ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO PRZED KIEROWNIKIEM USC (W FORMIE CYWILNEJ)

 

Podstawa prawna


Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 1964 Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (tekst jednolity Dz. U. z

2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)

 

Wymagane dokumenty


1. Kawaler lub panna przedkładają:

a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia (do uzyskania w USCmiejscowości, w której nastąpiło urodzenie)

2. Rozwiedziony lub rozwiedziona przedkładają:

a. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia

b. aktualny odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie
(do uzyskania w USC miejscowości w której został zawarty związek małżeński)

3. Wdowiec lub wdowa przedkładają:

1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia
2. odpis skrócony aktu zgonu małżonka ( do uzyskania w USC miejscowości, w której nastąpił zgon współmałżonka)

4. Cudzoziemiec - odpowiednio jak wyżej oraz :

1. zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez właściwy organ w swoim kraju lub przedstawicielstwo dyplomatyczne albo postanowienie polskiego sądu zwalniające od obowiązku przedłożenia zaświadczenia o zdolności prawnej,
2. zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały

( wszystkie dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego)

5. Do wglądu:

1. dokument tożsamości ( jeżeli paszport dodatkowo poświadczenie zameldowania)
2. paszport w przypadku cudzoziemca.

 

Uwaga!

 

Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo nie składa odpisu skróconego aktu stanu cywilnego, jeżeli został on sporządzony w USC w którym osoba zamierza zawrzeć związek małżeński.

 

Opłaty


Za sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł

 

Miejsce załatwienia sprawy


Referat Spraw Obywatelskich

Urząd Stanu Cywilnego

I piętro pokój numer 26

 

Sposób załatwienia sprawy


1. Przyjęcie dokumentów.

2. Złożenie pisemnych zapewnień przez nupturientów.

3. Ustalenie terminu zawarcia małżeństwa.

4. Sporządzenie aktu małżeństwa.

5. Nowożeńcy w dniu ślubu otrzymują 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu małżeństwa ( podanie o wydanie odpisów jest bezpłatne).

 

Termin załatwienia sprawy


Bezzwłocznie przyjęcie pisemnych zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego.

Termin oczekiwania na ślub wynosi co najmniej 1 miesiąc od dnia złożenia kompletu dokumentów (małżeństwo nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia złożenia pisemnego zapewnienia, chyba że przemawiają za tym ważne względy).

 

Tryb odwoławczy


W przypadku odmowy przyjęcia zapewnień o wstąpieniu w związek małżeński, kierownik USC powiadamia na piśmie osoby zainteresowane o przyczynie odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia pisma może zwrócić się z wnioskiem do Sądu Rejonowego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania tych czynności.

 

Informacje dodatkowe


1. Wszystkie niezbędne dokumenty należy złożyć co najmniej 30 dni przed zawarciem związku małżeńskiego.

2. Mężczyzna i kobieta muszą mieć ukończone 18 lat.

3. Sąd opiekuńczy może zezwolić (z ważnych powodów) na zawarcie związku małżeńskiego kobiecie, która ukończyła lat 16 a nie ma skończonych 18, jeżeli z okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej rodziny. Należy przedłożyć wówczas prawomocne postanowienie sądu zezwalające na zawarcie związku małżeńskiego.

4. Z ważnych przyczyn, istnieje możliwość udzielenia ślubu poza lokalem USC.

 

««« powrót