UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH
Zdarzenie powodujące obowiązek unieważnienia dowodu osobistego
|
Termin unieważnienia dowodu osobistego
|
1.Zawiadomienie o utracie, zniszczeniu dowodu osobistego lub przekazanie przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego do urzędu
|
z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego
|
2.Utrata obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu osobistego
|
z dniem utraty obywatelstwa polskiego
|
3.Zgonu posiadacza dowodu osobistego
|
z dniem zgonu
|
4.Odbiór nowego dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego - jeszcze ważnego
|
z dniem odbioru nowego dowodu osobistego
|
5.Zmiana danych ,które zamieszcza się w dowodzie osobistym
|
po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę, lub
po upływie 4 miesięcy w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą
|
Unieważnienie dowodu osobistego następuje z urzędu w formie czynności materialno - technicznej w systemie wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
Dlatego też jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie ( zmiana nazwiska, adresu itd.) nie zostanie złożony w terminach określonych w pkt. 5 tabeli będzie "automatycznie" unieważniony i może narazić posiadacza na zarzut bezprawnego posługiwania się nieważnym dokumentem.
Tę sprawę można załatwić również elektronicznie poprzez platformę SEKAP, klikając w [link]
|