BIP » SERWIS » Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2012-06-05 13:47:14
BIP / URZĄD MIASTA IMIELIN / Referaty i samodzielne stanowiska UM / Referat Spraw Obywatelskich, Urząd Stanu Cywilnego / Dowody osobiste / Unieważnienie dowodu osobistego
UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH

 

 

 

 Zdarzenie powodujące obowiązek unieważnienia dowodu osobistego

Termin unieważnienia dowodu osobistego

 

1.  Zawiadomienie o utracie, zniszczeniu dowodu osobistego lub przekazanie przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego do urzędu

z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego

 

2.  Utrata obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu osobistego

 z dniem utraty obywatelstwa polskiego

 

3. Zgonu posiadacza dowodu osobistego

 

z dniem zgonu

 

4. Odbiór nowego dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego – jeszcze ważnego

z dniem odbioru nowego dowodu osobistego
5. Zmiana danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym

 

po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę, lub

po upływie 4 miesięcy w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą

 

 

 

 

 

Unieważnienie dowodu osobistego następuje z urzędu w formie czynności materialno – technicznej w systemie wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.

Dlatego też jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie ( zmiana nazwiska, adresu itd.) nie zostanie złożony w terminach określonych w pkt. 5 tabeli będzie „automatycznie” unieważniony i może narazić posiadacza na zarzut bezprawnego posługiwania się nieważnym dokumentem.

 

Tę sprawę można załatwić również elektronicznie poprzez platformę SEKAP, klikając w [link]

 

 

 

««« powrót