UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH
Zdarzenie powodujące obowiązek unieważnienia dowodu osobistego
|
Termin unieważnienia dowodu osobistego |
1. Zawiadomienie o utracie, zniszczeniu dowodu osobistego lub przekazanie przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego do urzędu
|
z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego |
2. Utrata obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu osobistego
|
z dniem utraty obywatelstwa polskiego |
3. Zgonu posiadacza dowodu osobistego |
z dniem zgonu |
4. Odbiór nowego dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego – jeszcze ważnego
|
z dniem odbioru nowego dowodu osobistego |
5. Zmiana danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym |
po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę, lub
po upływie 4 miesięcy w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą
|
Unieważnienie dowodu osobistego następuje z urzędu w formie czynności materialno – technicznej w systemie wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
Dlatego też jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie ( zmiana nazwiska, adresu itd.) nie zostanie złożony w terminach określonych w pkt. 5 tabeli będzie „automatycznie” unieważniony i może narazić posiadacza na zarzut bezprawnego posługiwania się nieważnym dokumentem.
Tę sprawę można załatwić również elektronicznie poprzez platformę SEKAP, klikając w [link]
|